Welkom

Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.

Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Redactioneel ×
Redactioneel

Redactioneel

Beste lezer,

 

Je collega’s hebben weer volop onderzoek gedaan en maken je deelgenoot van hun bevindingen. Daarnaast een artikel over onderzoek doen. Dank aan de auteurs voor hun bijdrages. En aan de lezer: veel lees plezier en laat je inspireren!

 

Als het goed is, houdt het elke trainer en adviseur bezig: heef...

Redactioneel

Redactioneel

Beste lezer,

 

In dit OvO nummer drie artikelen en alle drie natuurlijk weer interessant.

Maar eerst een rectificatie! In het prachtige themanummer over Adaptieve expertise is Pim Hoefnagels mede-auteur van de bijdrage over de casus van Fontys Hogeschool. In de uiteindelijke publicatie is per abuis zijn naam niet...

Redactioneel

Redactioneel

Beste lezer,

 

OvO leest deze keer als een route: de route van professionalisering. We starten met een artikel over professionalisering als noodzaak,  in dit geval om inclusief hoger onderwijs goed van de grond te krijgen. Vervolgens een artikel over professionalisering door de BKO: hoe innoveren docenten na het b...

Redactioneel

Redactioneel

Beste lezer,

 

Dit OvO nummer start met een interview met Cees van der Vleuten die binnenkort met emeritaat gaat. Zijn enorme kennis van zaken en visie op onderwijs levert een informatiedicht en zeer inspirerend gesprek op!

 

Aansluitend daarop een artikel over het gebruik van e-portfolio’s. Bij portfolio’s spel...

Redactioneel

Redactioneel

Beste lezer,

We hebben weer mooi leesvoer binnen gekregen. Dank aan alle auteurs!

Het eerste artikel is van de hand van IJntema en Purnot. Zij stelden zich de vraag hoe een Train-de-Trainer programma nog effectiever kan worden ingericht. Het antwoord is Collaborative Learning-by- Teaching (CLBT): samen leren door ...

Redactioneel

Een mooie editie weer:

Motivatie, samenwerken in teams en onderwijsverandering

Beste lezer,

Sinds kort maak ik me minder zorgen over Corona, al realiseer ik me dat het voor mensen met een kwetsbare gezondheid nog steeds spannend is. Zorgen rond de oorlog in Oekraïne en van alles dat daar mee samenhangt, zijn daarvoor in de plaats gekomen. Hoe dan ook: nummer 1 van OvO 2022 ligt voor u.

 

...
Redactioneel

Een themanummer!

Integratieve, hybride leersituaties

Maatschappelijke vraagstukken spelen een steeds grotere rol in het hoger onderwijs. Zo is er meer aandacht voor de ontwikkeling van professionele vaardigheden in authentieke leersituaties waarin opleiding en werkveld elkaar ontmoeten en worden geïntegreerd. Er wordt gewerkt samen met het werkveld, in het werkveld. D...

Redactioneel

Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk?

Beste lezer,

Met veel plezier leid ik het 2e OVO-nummer van dit jaar in.

Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk? Voor sommige dingen zou ik letterlijk de tijd willen terugdraaien, ja. Voor de gezondheid van mijn collega’s met long COVID bijvoorbeeld. Maar in de stroomversnelling van de overstap op on...

Redactioneel

Verschillende aspecten van de leeromgeving belicht

Redactie

Ook al is ons een aantal beperkingen opgelegd, we hoeven ons niet te vervelen. Ten eerste lijkt de politiek er alles aan te doen om ons bezig te houden. En dan het weer: als je net je zonnebril hebt opgezet, moet je terug voor je muts en moonboots. Maar bovenal: OvO nummer 1 van 2021 ligt voor u met drie prachtige a...

Redactioneel

Dankjewel redactieleden van weleer!

Nu de nieuwe redactieploeg van Onderzoek van Onderwijs stilaan vorm krijgt, willen we graag onze oud-redactieleden nog even in de bloemetjes zetten!

 

Redactioneel

Wat houdt ons bezig: hybride onderwijs, motivatie en verbonden blijven!

 

 

 

Redactioneel

De redactie stelt zich voor

Dr. Tamara van Schilt-Mol is lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Daarnaast is zij academic director van de Master Toetsdeskundige van Fontys. Binnen haar lectoraat ligt de focus op de vraag hoe een...

Redactioneel

Redactioneel

Onderwijs in tijden van Corona

Online onderwijs -hoe kan het ook anders in tijden van corona- springt er uit als thema in het OvO nummer dat voor u ligt. En zoals altijd als ik de formulering ‘in tijden van….’ hoor, ben ik terug in dat prachtige boek van Marquez: Liefde in tijden van cholera. In het boek speelt cholera een rol op de achtergrond. ...

Redactioneel

Inhoud – nr. 1, mei 2020 – jaargang 49

Redactioneel

Redactioneel – nr. 1, mei 2020 – jaargang 49

Karin Smit neemt kort de inhoud van het tijdschrift door.

Redactioneel

De redactie stelt zich voor

Redactieleden Ann Stes en Riekje de Jong stellen zich aan je voor.

Redactioneel

Oproep: nieuwe redactieleden en kopij zijn welkom!

De redactie is blij met het huidige redactieteam, maar we zoeken nog steeds meer redactieleden. We zouden dit werk graag met nog meer mensen willen doen. En we zijn altijd op zoek naar kopij.

Redactioneel

Inhoud - nr. 2, oktober 2019 - jaargang 48

Redactioneel

Redactioneel - nr. 2, oktober 2019 - jaargang 48

Karin Smit neemt kort de inhoud van het tijdschrift door.

Redactioneel

De redactie stelt zich voor

Gerard Spaai en Evelyn van de Veen zijn nieuwe redactieleden van het tijdschrift en stellen zich voor.

Redactioneel

Agenda

Een overzicht van congressen en activiteiten op het gebied van onderwijs van oktober 2019 tot juni 2020.

Redactioneel

Inhoud - nr. 1, mei 2019 - jaargang 48

Redactioneel

Redactioneel - nr. 1, mei 2019 - jaargang 48

Redactioneel

Inhoud - nr. 3, december 2018 - jaargang 47

Redactioneel

Redactioneel - nr. 3, december 2018 - jaargang 47

Redactioneel

Inhoud - nr. 2, oktober 2018 - jaargang 47

Redactioneel

Redactioneel - nr. 2, oktober 2018 - jaargang 47

Redactioneel

Redactioneel

Door Floris van Blankenstein.

Redactioneel

Redactioneel.

Door Jill Whittingham.

Redactioneel

Redactioneel

Door Jill Whittingham.

Redactioneel

Redactioneel

Door Rina Vaatstra.

Redactioneel

Redactioneel

Door Jill Whittingham.

Redactioneel

Redactioneel

Door Rob Kayzel.

Redactioneel

Redactioneel

Door Rob Kayzel.

Redactioneel

Redactioneel

Door Jill Whittingham.

Redactioneel

Redactioneel

Door Evelyn van de Veen.