Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDraagt holistisch onderwijs bij aan het welzijn en de mentale gezondheid van studenten?
De evaluatie van een nieuw model voor studieloopbaanbegeleiding
Cedric Stalpers & Mia Stokmans
Het thema van dit artikel is holistisch onderwijs als verklarende variabele voor studentenwelzijn. Ofwel een type onderwijs waarbij leerdoelen zoals veerkracht, persoonlijke en intellectuele groei als ook levensvaardigheden, empathie en ethiek centraal staan. De drie onderzoeksvragen zijn: in welke mate vinden stude...
Beoordeling binnen honours onderwijs: status en ruimte voor verbetering
De evaluatie van een nieuw model voor studieloopbaanbegeleiding
Jolise ’t Mannetje
Honoursonderwijs wordt vaak gezien als proeftuin, waar innovatief onderwijs kan worden uitgeprobeerd voordat dit naar het bachelor-onderwijs wordt vertaald. Ook op het gebied van beoordelingen kan deze vertaling plaatsvinden. Veel beoordelingen binnen honoursonderwijs zijn holistisch waarbij de ontwikkeling over een...
Studiecoaching in thuisgroepen
De evaluatie van een nieuw model voor studieloopbaanbegeleiding
Kariene Mittendorff, & Rosalien van der Meer m.m.v. Sóphie Verdegaal, Heleen Daggenvoorde-Baarslag en Evelien van Wieringen
Dit artikel beschrijft een onderzoek naar een nieuw model voor studieloopbaanbegeleiding binnen het hbo: ‘studiecoaching in thuisgroepen’, gericht op het versterken van binding met de opleiding en de ontwikkeling van een persoonlijk, professioneel profiel. Er is onderzoek gedaan bij vier opleidingen (drie uit de gez...
Wat beklijft?
Impactonderzoek als methode om de effecten van onderwijsinterventies te achterhalen.
Mandy Hollander & Romy van Leeuwen
Wat zullen deelnemers toepassen in hun eigen onderwijspraktijk na afloop van een training of doorgevoerde onderwijsinnovatie? Deze vraag speelt regelmatig bij onderwijsadviseurs en onderzoekers van Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam. Inmiddels heeft Risbo diverse instrumenten ontwikkeld en toegepast om de impact ...
Team Based Learning; twaalf adviezen voor implementatie
Fanny Huijbregts-Verheyden, Jolanda Mol
Team based learning, kortweg TBL genoemd, is een effectieve didactische onderwijsmethode waarin grote groepen studenten actief en samenwerkend leren in heterogene teams. TBL wordt wereldwijd ingezet. Ook in Nederland heeft de onderwijsmethode zijn weg gevonden in het hoger onderwijs. TBL is ontworpen om actief, gemo...
Belevingscircuit See Through
Professionalisering voor inclusief hoger onderwijs.
Linda van den Bergh, Ilonka van der Sommen & Karin Diemel
Het Nederlandse hoger beroepsonderwijs wil gelijke ontplooiingskansen voor alle studenten realiseren. Hiervoor is onderwijs vanuit hoge verwachtingen nodig. Dit vraagt om bewustwording van eigen opvattingen en bias en om reflectie op het eigen handelen gericht op afstemming op diversiteit. In deze studie is met desi...
In memoriam: Jeroen van Merriënboer
Paul. A. Kirschner
Vele onderwijsadviseurs, trainers en onderwijsbeleidsmedewerkers in het hoger onderwijs hebben het 4C/ID model gebruikt om nieuwe curricula te ontwerpen. Jongsleden 15 november overleed Jeroen J.G. van Merrienboer, de grondlegger van deze benadering. Om hem te eren neemt OvO hier een verkorte versie over van het In ...
Zelfregulatie van eerstejaars studenten
Een cross-sectioneel onderzoek bij studenten opleiding Fysiotherapie
Tim Frijters & Rachel van Egeraat-Verbeek
In het curriculum van de opleiding Fysiotherapie speelt eigen regie van de student een grote rol. Echter brengt dat soms uitdagingen met zich mee, vooral in het eerste studiejaar.
Ervaring leert dat studenten moeite hebben met regie voeren over hun leerproces, waarbij het vermogen tot zelfregulatie cruciaal is. Volge...
Adaptieve expertise-ontwikkeling in werkgerelateerde opleidingscontexten in het Hoger Onderwijs
Lia Fluit, Wietske Kuijer-Siebelink, Loek Nieuwenhuis
Door onder andere technologische veranderingen, versnelde informatietechnologieën en mondiale sociaaleconomische ontwikkelingen is de toekomst van beroepen onvoorspelbaarder geworden en zullen onverwachte en nieuwe situaties zich steeds frequenter voordoen (Susskind & Susskind, 2015). De arbeidsmarkt reageert hierop...
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 11 European Workshop: leren van samenwerken in diversiteit
Wieger Bakker
Deze bijdrage laat zien hoe studenten in de European Workshop van Wageningen University and Research in diverse en wisselende groepen samenwerken en hoe dat helpt adaptieve expertise te ontwikkelen.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 10 Rolmodellen versterken adaptieve expertise ontwikkeling van studenten
Martine van Rijswijk, Anna Bosch, Jan van Tartwijk, Anne Khaled & Nienke Boere
In deze bijdrage van de Universiteit Utrecht, wordt beschreven hoe docenten van de lerarenopleiding adaptieve expertise voorleven om de ontwikkeling van adaptieve expertise van studenten te ondersteunen.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 9 Veiligheid en risico: voorwaarden voor adaptieve expertise ontwikkeling?!
Marleen Groenier, Elyse Walter, Kazimier Helfenrath & Petra Swennenhuis
Technisch Geneeskundige is een opkomend beroep op het snijvlak van zorg en technologie. Tijdens hun TG-schappen lossen studenten technische geneeskunde van de Universiteit Twente klinische problemen op met de inzet van technologie. Om deze uitdagende leertrajecten om te zetten in adaptieve expertiseontwikkeling, bli...
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 8 Het Smart Solutions Semester: De adaptieve docent als spil in de ontwikkeling van adaptieve expertise
Irene Visscher-Voerman & Erwin van Harmelen
In deze bijdrage van Saxion Hogeschool wordt duidelijk dat interdisciplinaire projecten een bron zijn voor de ontwikkeling van adaptieve expertise, ondersteund door opleiders die de juiste vragen stellen en studenten helpen reflecteren op de waarde van disciplinaire kennis.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 7 De Masterkliniek Tandheelkunde en Mondzorgkunde: een grensverleggende klinische leer- en werkplek
Elske Hissink, Maria Kersbergen & Wietske Fokkinga
Acute confrontatie met onverwachte gebeurtenissen, tijd om te vertragen in de leer-werkomgeving en de docent ‘op armlengte’ dragen bij aan adaptieve expertiseontwikkeling.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 6 De Maastrichtse aanpak: leren in vrijheid en complexiteit
Roy Erkens, Hans Savelberg, Diana Dolmans, Kazimier Helfenrath & Petra Swennenhuis
Tijdsdruk, verschillen tussen niveaus van complexiteit, inhoud van taken, en verschillende samenwerkingsverbanden, én ruimte-gevende docenten zijn een krachtige stimulans voor de ontwikkeling van adaptieve expertise.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 5 De leefbare stad: continue afstemming en samenwerking als basis
Wieger Bakker
De casus van de Hogeschool Utrecht minor Leefbare Stad maakt zichtbaar hoe hoge taakcomplexiteit in combinatie met intensieve samenwerking met een praktijkpartner bijdraagt aan de ontwikkeling van adaptieve expertise.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 4 Adaptieve expertise ontwikkelen in de IT door missiegedreven samenwerking
Mechteld van Kuijk, Jannet Doppenberg
Zie bijlage voor de bijdrage van de Hanzehogeschool Groningen.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 3 Adaptieve Expertise: omarm onzekerheid
Hans Savelberg
In deze bijdrage van de HAN een interview met de case-eigenaren Loes Vos en Nabela Zinad en onderzoeker Lotte Bus over de case Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn waarin studenten van 10 opleidingen interprofessioneel samenwerken.
Elf cases over adaptieve expertise: Aanpak en mechanismen
Casus 1 Van adaptieve doeners, naar adaptieve experts
Els Roskam-Pelgrim
Deze bijdrage van Avans laat zien hoe studenten Ondernemerschap en Retail Management adaptieve expertise ontwikkelen in een authentieke leerwerkomgeving, waarin ze werken aan een open-eindvraagstuk. Voor de ontwikkeling van adaptieve expertise blijkt ook reflectie cruciaal.
Samenvattend en hoe verder ...
Lia Fluit, Wietske Kuijer-Siebelink, Loek Nieuwenhuis
Samenvattend
Met ons onderzoek willen we bijdragen aan een beter begrip over hoe adaptieve expertiseontwikkeling in werk gerelateerde contexten tijdens een opleiding kan worden gestimuleerd en ondersteund. Een aantal thema’s zien we hierbij terugkomen in de verschillende cases. Studenten meer regie geven over wat e...
Professionalisering als voorwaarde voor inclusief hoger onderwijs
Elke Emmers, Reinhilde Pulinx
De bevolking van de samenleving waarin we leven wordt steeds diverser, toch merken we dezelfde transformatie niet in het hoger onderwijs (Geldof, 2016; Pulinx et al., 2021). En die dubbele snelheid heeft een kost: niet alle individuen kunnen hun volle potentieel ontwikkelen; ook de maatschappij verliest, want heel w...
Na de BKO ontwikkelen docenten zich verder
Natasa Brouwer, Wolter Kaper, Erik Joling
Universitair docenten in Nederland moeten de Basiskwalificatie onderwijs (BKO) behalen na hun aanstelling bij een universiteit en uiterlijk na een bepaalde termijn na indiensttreding die door de instellingen is vastgelegd. Het BKO-traject heeft een dubbelrol: enerzijds ontwikkeling anderzijds certificering. Kunnen w...
Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) op de universiteiten van Nederland
Verslag van een Benchmark onderzoek
Jaap Mulder, Maaike Adams
De Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) kan naar analogie van de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) worden gezien als een keurmerk voor docenten in het universitair onderwijs. Evenals de BKO is een SKO een bewijs van de didactische bekwaamheid van docenten in het wetenschappelijk onderwijs, echter op een hoger niveau...
Begeleiden en beoordelen hand in hand
Studentpercepties over het gebruik van het e-portfolio in de master tandheelkunde bij het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
Janique Oudbier, Irene Aartman, Myrna Roks, Gerard Spaai
Afgestudeerde tandartsen moeten volgens het Raamplan Mondzorg 2020 beschikken over de competenties gebaseerd op het CanMEDS-model. In de masteropleiding Tandheelkunde van ACTA worden studenten competentiegericht opgeleid met behulp van Entrustable Professional Activities (EPA’s) (Ten Cate & Taylor, 2021). De student...
De (on)mogelijkheden van online ervaringsgericht onderwijs
Chevy van Dorresteijn, Frank Cornelissen, Monique Volman
De juridische praktijk wordt steeds complexer en om rechtenstudenten beter voor te bereiden op een rol als jurist in de hedendaagse maatschappij wordt vaak ervaringsgericht onderwijs (experiential education) gepropageerd. In deze studie is onderzocht welke (on)mogelijkheden van online ervaringsgerichte onderwijsvorm...
Gedreven je gang gaan
Hoe docenten en studenten gezamenlijk tot interventies komen die de motivatie vergroten en daarmee de aanwezigheid bevorderen van eerstejaars studenten Verpleegkunde
Claudia Marcela Hernandez Murillo, Ingeborg Nielsen
In 2020 zijn de factoren die een rol spelen bij de afwezigheid van studenten bij de opleiding tot Verpleegkunde aan de Hogeschool Leiden onderzocht (Hernandez Murillo & Nielsen, 2022). Daaruit kwam een aantal factoren naar voren zoals interesse in de lesstof, toepasbaarheid van de les in het latere beroep, uitdaging...
Selectie van professionele taaltaken: wat leren we uit een werkplekbevraging
Pauline Koeleman, Wilma van der Westen
In de huidige praktijk van het hoger beroepsonderwijs ligt de focus eerder op de ontwikkeling van academisch dan op professioneel taalgebruik. Hbo-studenten horen echter ook taalcompetent te worden in hun toekomstige beroep. Maar hoe krijgen beroepsopleidingen zicht op relevante beroepstaalcompetenties? In dit artik...
Collaborative Learning-by-Teaching: Een veelbelovende aanpak voor Train-de-Trainer/Docent programma’s
Richta C. IJntema, Fréderique Purnot
“The best way to learn is to teach.”
Frank Oppenheimer
In Train-de-Trainer en Train-de-Docent programma’s is de tijd vaak beperkt om deelnemers klaar te stomen voor het vak van trainer/docent. Hoe kun je die tijd zo effectief mogelijk benutten? Deze vraag hebben wij ons gesteld in de Train-de-Trainer cursus...
Sustainable Educational Development. Het uitwisselen van ervaringen in Denemarken
Conferentieverslag van het International Consortium for Educational Development (ICED), 31 mei - 3 Juni 2022, Aarhus, Denemarken
Jaap Mulder, Brit Giesbertz, Mandy Hollander, Esther de Ponti, Rebecca Resseler, Marloes Vreekamp, Roeland van der Rijst
Het International Consortium for Educational Development (ICED) hield van 31 mei tot 3 juni 2022 haar dertiende conferentie in Aarhus, Denemarken. Bij het ICED zijn verschillende nationale netwerken van onderwijskundige dienstverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangesloten. In totaal spreken w...
Hoger onderwijs en living labs – Collectief leren en innoveren
Renée van den Heuvel, Walter Teunissen, Susy Braun, Manon de Bruin, Barbara Piškur, Ramon Daniëls
Het domein Gezondheidszorg en Welzijn van Zuyd Hogeschool ziet in living labs kansen om nauwe samenwerking tussen praktijk, onderwijs en onderzoek te realiseren. In living labs komen onderwijs en praktijkleren, onderzoek en innoveren samen. Hoe je het hoger onderwijs goed geïntegreerd krijgt in living labs is het th...
De student aan het roer
Zelfregulerend leren in academische vorming bij de bachelor Geneeskunde
Janique Oudbier, Gerard Spaai, Mariska M. G. Leeflang
Academische vorming is een cruciaal onderdeel van elke universitaire opleiding. Bij de Universiteit van Amsterdam is in september 2016 een nieuw bachelor Geneeskunde curriculum gestart, Epicurus, waarbij meer aandacht is voor onderwijs in academische vorming. Zelfregulatie is hierin een belangrijk didactische uitgan...
Aandachtspunten voor het ondersteunen van docenten bij onderwijsveranderingen naar aanleiding van onderzoek tijdens de coronacrisis
Esther van Dijk, Rik Vangangelt, Thessa Drijver, Michelle Kromojahjo & Esther Schut
Door de wereldwijde coronapandemie moest in het voorjaar van 2020 in korte tijd overgegaan worden op volledig online afstandsonderwijs. Een ongekende situatie voor het hoger onderwijs binnen en buiten Nederland. Enkele maanden na de eerste lockdown hebben wij onderzoek gedaan naar de ervaringen van docenten van de U...
Van frustratie naar kans: hoe teamcoaching studententeams kan helpen
Fréderique Purnot, André van Nieuwenhuizen & Tom Frijns
Samenwerken doen we als vanzelfsprekend, ook in het Hoger Onderwijs. Toch gaat samenwerken niet altijd goed. In dit onderzoek is onderzocht of teamcoaching aan de hand van de Team Diagnostic Survey (TDS) helpt om studenten beter te laten samenwerken én presteren. Hoewel de onderzoeksresultaten niet significant zijn,...
Waarom studenten naar hun lessen komen en docenten een pluim geven
Onderzoek naar factoren die een rol spelen bij aanwezigheid van studenten verpleegkunde bij onderwijsgroepen.
Claudia Marcela Hernandez Murillo & Ingeborg Nielsen
Tot het studiejaar 2018-2019 stelde de opleiding Verpleegkunde van de Hogeschool Leiden de aanwezigheid bij de praktijklessen in verpleegtechnische en communicatieve vaardigheden verplicht. Het afschaffen van deze verplichting leidde tot discussies onder docenten over het belang van de aanwezigheid van studenten bij...
Leren van complexe vraagstukken uit de praktijk: hoe complex mag het zijn?
Anje Ros, Henderijn Heldens, Petra Swennenhuis
Het werken aan complexe vraagstukken uit de beroepspraktijk kan voor studenten motiverend en effectief zijn om future skills te ontwikkelen, zoals samenwerkingsvaardigheden, probleemoplossingsvaardigheden, ontwerpvaardigheden en communicatieve vaardigheden. De vraag is echter hoe complex deze vraagstukken dienen te ...
Meerwaarde van integratieve leeromgevingen bij het verkrijgen van professionele oordelen binnen programmatisch toetsen
Tamara van Schilt-Mol
In het hoger (beroeps)onderwijs kiezen steeds meer opleidingen voor een nieuwe benadering van toetsing: programmatisch toetsen. Programmatisch toetsen is een toetsconcept waarbij de gehele ontwikkeling van een student centraal staat. Beslissingen over een student worden pas genomen als voldoende informatie beschikba...