Artikelen

Professionalisering als voorwaarde voor inclusief hoger onderwijs

De bevolking van de samenleving waarin we leven wordt steeds diverser, toch merken we dezelfde transformatie niet in het hoger onderwijs (Geldof, 2016; Pulinx et al., 2021). En die dubbele snelheid heeft een kost: niet alle individuen kunnen hun volle potentieel ontwikkelen; ook de maatschappij verliest, want heel wat capaciteit gaat verloren en kan niet ingezet worden voor socio-economische ontwikkeling; de sociale ongelijkheid blijft bestaan of neemt toe en dus ook de sociale spanning. Het is dus hoog tijd om ook het hoger onderwijs te diversifiëren. Welke drempels belemmeren het realiseren van meer diversiteit in het hoger onderwijs? Welke rol hebben wij als professionals in het hoger onderwijs - opleiders en onderzoekers - te spelen om meer gelijkheid, diversiteit en inclusie te bereiken? Waarom voelen we zoveel ‘handelingsverlegenheid’ om deze kwesties binnen de instellingen bespreekbaar te maken en aan te pakken?

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop