Redactioneel

Redactioneel

Karin Smit

Karin Smit is onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadvies en Training aan de Utrecht Universiteit.

Beste lezer,

 

In dit OvO nummer drie artikelen en alle drie natuurlijk weer interessant.

Maar eerst een rectificatie! In het prachtige themanummer over Adaptieve expertise is Pim Hoefnagels mede-auteur van de bijdrage over de casus van Fontys Hogeschool. In de uiteindelijke publicatie is per abuis zijn naam niet vermeld. Nu wel in dit redactioneel met excuses!

 

Het artikel ‘Belevingscircuit See Through’ bevat een – voor mij-  onbekend woord, namelijk belevingscircuit. In een notendop: door het doen van bepaalde oefeningen, beleef je wat iemand anders met bijvoorbeeld ADHD of slecht zicht beleefd. Ik denk dat we onze trainingen kunnen verrijken met belevingscircuits en dan breder dan alleen bij training omtrent Inclusie en Diversiteit. Wat bijvoorbeeld te denken van BKO trainingen waarbij we docenten 2x 3 kwartier alleen maar laten luisteren, vergezeld van 150 slides?

 

Het artikel ‘Team Based Learning; twaalf adviezen voor implementatie’ geeft een heldere, compacte beschrijving van TBL, de effecten er van en, zoals de titel al aangeeft, 12 adviezen, heel concreet en bruikbaar. De auteurs waarschuwen daarnaast ook voor het weglaten van onderdelen van een TBL-traject: de leeropbrengst zal verminderen. Naar mijn idee moeten we blijven roepen dat de Holy Grail, in de vorm van snelle, gemakkelijke oplossingen, niet bestaat. Dus niet bezuinigen op methodes, geen short cuts, maar het hele concept omarmen en tijd nemen om er mee te leren werken.

 

Het derde artikel bevat een studie naar zelf regulatie. We weten dat het vermogen tot zelfregulatie belangrijk is. Sinds het boek van Crone ‘Het puberende brein’ is ook algemeen bekend dat het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor die zelfregulatie, nog lekker doorpubert tot het 25ste jaar. Een goed idee dus om na te gaan wat het niveau van de zelfregulatie van studenten tussen de 18 en 25 jaar eigenlijk is en wat het effect daarvan is op studie resultaten.

 

Tot slot een droevig bericht dat jullie vast al ter ore is gekomen: Jeroen van Merriënboer is overleden. We sluiten dit nummer af met een In memoriam voor deze onderwijsreus.

 

Namens de hele redactie veel leesplezier gewenst.

 

Karin

Deel dit artikel