Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieBoek recensie
Teaching Interculturally - A Framework for Integrating Disciplinary Knowledge and Intercultural Development
Riekje de Jong
Het waarderen van diversiteit en het geven van effectief onderwijs aan alle studenten vraagt van docenten om niet alleen een goed docent te zijn maar ook om een interculturele pedagogische aanpak te ontwikkelen. Zo stelt Peter Felten in het voorwoord van Lee et al. (2017). En dit gebeurt volop, soms met vallen en op...
Corona; een gouden kans voor landelijk onderzoek naar online-onderwijs
Hans van Hout
We leven in een bizarre tijd. Corona beheerst ons dagelijks leven en dat blijft nog lang zo. Gouden tijden voor online-onderwijs; ik wees daar in mijn vorige column op. Het is een ‘’blessing in disguise’’, lijkt het. Online-onderwijs biedt een uitkomst nu de 1.5 meter het hele onderwijsveld in een houdgreep houdt. H...
Keuzevrijheid voor master studenten: van last tot lust
Een workshopserie om individuele ontwikkeling en bewustwording te stimuleren
Rianne A.M. Bouwmeester, Shirrinka Goubitz, Mieke Lumens, Geert Ramakers, Karin Scager, Gönül Dilaver
Masterstudenten van de Graduate School of Life Sciences hebben veel mogelijkheden om te kiezen en het programma te personaliseren. Veel studenten blijken deze keuzevrijheid echter niet optimaal te benutten en niet doelgericht te kiezen. Om studenten te ondersteunen bij hun keuzes werd een onderwijsvorm ontwikkeld wa...
Studenten in coronatijd
Peter ’t Lam
Sinds 13 maart is het reguliere onderwijs op de hogeschool waar ik werk stilgelegd. Alles gebeurt sinds die dag online. In het begin was het erg wennen, maar na enkele weken heeft alles redelijk zijn vorm en plek gevonden. We kunnen gelukkig met elkaar verder. Technisch gezien loopt het naar wens, maar het voelt ook...
Wat betekende de coronalockdown voor het hoger onderwijs?
Verslag van een exploratief onderzoek
Quinta Kools, Helma Oolbekkink-Marchand, Anje Ros, Henderijn Heldens
Half maart 2020 is een belangrijk moment voor Nederland en België; er treedt een algehele lock-down in werking om de verspreiding van het Corona-virus in te dammen. Dit heeft grote gevolgen voor het onderwijs; er worden allerlei creatieve oplossingen bedacht om toch in contact te blijven met studenten en om op een z...
Inhoud – nr. 1, mei 2020 – jaargang 49
Redactie
Redactioneel – nr. 1, mei 2020 – jaargang 49
Karin Smit
Karin Smit neemt kort de inhoud van het tijdschrift door.
Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich, MSc.
In de huidige maatschappij veroudert kennis snel. Er worden meer generieke vaardigheden gevraagd zoals: probleemoplossend vermogen, samenwerken, goed communiceren en levenslang leren. De onderwijspraktijk lijkt nog niet volledig in lijn met deze aan startende beroepsbeoefenaars gestelde eisen. Traditioneel onderwijs...
De redactie stelt zich voor
Ann Stes, Riekje de Jong
Redactieleden Ann Stes en Riekje de Jong stellen zich aan je voor.
Column - Een virus als (wellicht grootste) onderwijsvernieuwer
Hans van Hout
"Als HO nu niet instapt in dit proces, is dat een dramatisch gemiste kans waarvan men nog jaren last zal hebben."
In gesprek met…. dr. Anja Boevé over onderzoek naar innovaties op het gebied van toetsing
Evelyn van de Veen
Een interview met dr. Anja Boevé over haar promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen waarin zij vier onderwijsinnovaties op het gebied van toetsing onder de loep nam.
Verklaren persoonlijkheid en studiekeuze verschillen in studiemotivatie in het hoger onderwijs?
Cedric Stalpers, Mia Stokmans
De vraag die in dit artikel centraal staat is in hoeverre intrinsieke studiemotivatie van studenten samenhangt met hun persoonlijkheid en gekozen studierichting. Om deze vraag te beantwoorden is meer dan 800 hbo-studenten van vier verschillende faculteiten (van een onderwijsinstelling in het zuiden van Nederland) ee...
Interessante links naar online onderwijs
Redactie
Voor informatie over online onderwijs kun je terecht bij een aantal organisaties. De links naar de websites vind je in dit artikel. Voor meer algemene informatie over docentprofessionalisering in het HO en voor interessante, belangrijke bijeenkomsten verwijzen we tevens naar de website van EHON.
Oproep: nieuwe redactieleden en kopij zijn welkom!
Redactie
De redactie is blij met het huidige redactieteam, maar we zoeken nog steeds meer redactieleden. We zouden dit werk graag met nog meer mensen willen doen. En we zijn altijd op zoek naar kopij.
Inhoud - nr. 2, oktober 2019 - jaargang 48
Redactie
Redactioneel - nr. 2, oktober 2019 - jaargang 48
Redactie
Karin Smit neemt kort de inhoud van het tijdschrift door.
Studie(keuze)motieven van pabostudenten
Dr. Evelyne Meens, Prof. Dr. Anouke Bakx
Een beschrijving van een studie om inzicht te krijgen in de motieven van pabo-studenten om voor de pabo te kiezen en na de start deze opleiding voort te zetten, of te switchen en er vroegtijdig mee te stoppen.
De redactie stelt zich voor
Redactie
Gerard Spaai en Evelyn van de Veen zijn nieuwe redactieleden van het tijdschrift en stellen zich voor.
Cognitieve psychologie en onderwijs: een verslag van het onderwijscongres "Making Shift Happen"
Evelyn van de Veen
Een verslag van het onderwijscongres dat georganiseerd is rondom John Sweller (emeritus professor, University of New South Wales) en zijn lezing over Cognitieve Belasting Theorie. Zijn theorie ligt vaak aan de basis voor argumenten voor het model van directe instructie (leren als een begeleid proces) in het debat ov...
Bindend Studieadvies (BSA): Paardenmiddel of sluitstuk van kwaliteitszorg?
Gerard Spaai, Klaas Visser, Debbie Jaarsma, Tetje Timmermans
Om een beeld te krijgen van de effecten van de invoering van een Bindend Studieadvies (BSA) op het studierendement en de selectieve en verwijzende functie van het eerste studiejaar van de bacheloropleiding is een literatuuronderzoek uitgevoerd.
Agenda
Redactie
Een overzicht van congressen en activiteiten op het gebied van onderwijs van oktober 2019 tot juni 2020.
Inhoud - nr. 1, mei 2019 - jaargang 48
Redactie
Redactioneel - nr. 1, mei 2019 - jaargang 48
Redactie
Nederlandse verpleegkundigen en hun competenties voor ethisch overleg
Bart Cusveller, Annemiek Schep-Akkerman
Bart Cusveller en Annemiek Schep-Akkerman schrijven over verpleegkundigen, ethiek en de plek van ethiek in de opleiding. In dit artikel wordt de vraag gesteld in hoeverre verpleegkundigen en verpleegkundestudenten competenties ontwikkelen voor deelname aan ethisch overleg. Het antwoord op deze vraag zou gevolgen kun...
Lesson Study: Samen met collega’s en direct toepasbaar in de praktijk
Karin Smit
Een interview met twee docenten van de Hogeschool Utrecht over Lesson Study, een puur praktijkgerichte manier van professionaliseren in teamverband. Zij geven een beeld van Lesson Study in de praktijk en vertellen over de meerwaarde ervan.
Lectoraat onder de loep
Fuusje de Graaff
Fuusje de Graaff heeft een evaluatiemodel ontwikkeld waarmee zowel de wetenschappelijke bijdrage als de praktijkgerichtheid van onderzoek van lectoraten op een kwalitatieve manier kan worden bepaald. In dit artikel past zij het vier stappen model toe op de 30 publicaties van het lectoraat Mantelzorg van De Haagse Ho...
Interessante publicaties
Redactie
Korte recensies over:
- 'Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten.' van auteurs: Paul. A. Kirschner, Luce Claessens & Steven Raaijmakers.
- 'How people learn II: Learners, Contexts, and Cultures (2018).' van uitgever: National Academic Press.
Agenda en oproep nieuwe redactieleden
Redactie
Lees hier de agenda met activiteiten in mei, juni en september 2019 en een oproep voor nieuwe redactieleden voor het tijdschrift Onderzoek van Onderwijs.
Inhoud - nr. 3, december 2018 - jaargang 47
Redactioneel - nr. 3, december 2018 - jaargang 47
Rina Vaatstra
Verkeerde studiekeuze of verkeerd aanbod (of beide)?
Hans van Hout
Het stoort mij vreselijk, dat heel vaak alleen de studiekeuze, dus de student, de schuld (of aandacht) krijgt als het over uitval en vertraging gaat. Speelt het aanbod (het geheel van opleidingen, opzet van het onderwijs, begeleiding, toetsing) dan geen enkele rol? Hebben we niet simpelweg het rendement dat bij ons ...
Ho stop! Een interventie studie naar de opbrengsten van een weerbaarheidstraining bij studenten Maatschappelijk Werk & Dienstverlening aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Niek Maassen, Margriet Braun
Sociaal werkers in Nederland krijgen in hun werk vaak met agressie te maken. Veel meer dan voor de sociale transitie van januari 2015 komen medewerkers van welzijnsorganisaties, gemeenten en sociale teams bij mensen thuis. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor de veiligheid van professionals (Hogendorp, 2017). Hoe k...
Studentbetrokkenheid stimuleren via autonomie
Martin Hunziker, Koen Luijs, Marjolijn Peltenburg
In dit artikel doen we verslag van een onderwijsinterventie naar het stimuleren van studentbetrokkenheid door het bieden van autonomie. Deze interventie bouwt voort op bevindingen van een eerder experiment (Peltenburg, Luijs, & Hunziker, 2016) dat liet zien dat studenten vinden dat meer autonomie samengaat met een g...
Het ontdekken van talenten in een talentgerichte leerroute
Ivo Borggreve, Vronie Disselhorst
Sinds september 2016 kent de voltijd HRM-opleiding van de Fontys Hogeschool Human Resources Management en Toegepaste Psychologie een leerroute waarin studenten gericht werken aan het ontdekken van hun talenten. Om talenten te ontdekken werken studenten in kleine groepen aan vraagstukken uit het Human Resources Manag...