Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDe BSA-discussie: Meer werk maken van de verwijzende functie of echte systeemveranderingen?
Hans van Hout
De discussie over de BSA in het hoger onderwijs is weer eens los gebarsten. De aanleiding nu komt omdat minister Van Engelshoven heeft aangekondigd de norm voor een BSA te willen verlagen op maximaal 40 studiepunten. Een goed moment om als onderwijskundigen weer eens zelf na te denken, onderzoek te doen en aandacht ...
Uitdagingen bij het stimuleren van diep leren in Small Private Online Courses (SPOCs)
Renée M. Filius, Renske A.M. Kleijn, Sabine G. Uijl, Frans. J. Prins, Harold V.M. van Rijen, Diederick E. Grobbee
Docenten in SPOCs (Small Private Online Courses) zijn ondervraagd over hun grootste uitdagingen bij het bereiken van diep leren. Resultaten laten zien dat de vijf meest voorkomende uitdagingen als volgt zijn: 1) Aansluiting tussen leerdoelen en leeractiviteiten 2) Inzicht in de behoeften van studenten 3) Flexibilite...
Het verhogen van de formatieve waarde van summatieve toetsen door studentbetrokkenheid bij de toetscyclus
Elly Vermunt, Dominique Sluijsmans
Het is van belang dat studenten bij aanvang van een studiedonderdeel de beoordelingscriteria en de vereiste standaarden begrijpen om tot de juiste prestatie te komen. De criteria voor succes dienen immers het uitgangspunt te zijn voor het leren van de student. In de praktijk blijken deze criteria echter lang niet al...
Institutional Change: Voices, Identities, Power, and Outcomes. Educational Developpers wisselen ervaringen uit in de Verenigde Staten
Mirjam Bastings, Tim Boon, Riekje de Jong, Jaap Mulder, Ine Rens, Rebecca Resseler, Roeland van der Rijst, Alice van de Vooren
Conferentieverslag van de tweejaarlijkse bijeenkomst van het International Consortium for Educational Development (ICED), gehouden van 5 tot 8 juni 2018 in Atlanta, USA. Bij het ICED zijn verschillende nationale netwerken van onderwijskundige dinestverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangeslot...
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Floris van Blankenstein
Door Floris van Blankenstein.
Interdisciplinariteit: een baanbrekende ontwikkeling in universitair onderwijs?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout, emeritus hoogleraar aan de UvA, in het bijzonder de onderwijskunde van het hoger onderwijs.
Impact van studentgecentreerde competentiegerichte leeromgevingen op de leerapproach
Els Laenens, Ellen Vandervieren, Ann Stes en Peter Van Petegem
In dit actieonderzoek wordt de leerapproach van studenten in een studentgecentreerde competentiegerichte leeromgeving vergeleken met die in een
traditionele leeromgeving. Studenten uit de bachelor Informatica aan de Universiteit Antwerpen namen deel aan een bevraging betreffende aspecten die de
leerapproach beïnvloe...
De invloed van docentgedragingen op de docent-studentrelatie
Laura Kropman-Postma en Henderijn Heldens
In dit artikel wordt uiteengezet welke gedragingen volgens studenten een positieve docent-student relatie (DSR) kenmerken en wat die gedragingen inhouden. Met een positieve DSR wordt een DSR bedoeld die volgens studenten bijdraagt aan hun motivatie. Als uitgangspunt wordt hiervoor een praktijkonderzoek gebruikt dat ...
Peer review in het hoger onderwijs: Praktische tips om peer review effectief in te zetten.
Marieke Thurlings, Diana Vinke & Gerard van de Watering
Elkaar feedback geven en peer review worden steeds belangrijker. Vandaar dat dit op Nederlandse universiteiten steeds meer gemeengoed wordt. Zo ook op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar in opdracht van de Dean van het TU/e Bachelor College met een praktijkonderzoek en literatuurstudie de volgende vrag...
Signaal
Evelyn van de Veen
Story design, Het geheim achter een strategisch ijzersterk verhaal, Farah Nobbe en Natalie Holwerda-Mieras, Boom Uitgevers Amsterdam, 2017.
Redactioneel.
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Scholarship of Teaching and Learning: de missing link
Hans van Hout
Hans van Hout stelt in deze bijdrage dat 'scholarship' de kloof tussen fundamenteel onderzoek en onderwijspraktijk kan dichten.
Dynamisch onderzoek in statisch onderwijs
Joop Zinsmeister & Najat Bay
In dit artikel gaan de auteurs in op de vraag: Welke uitdagingen brengen de integratie van het onderwijs en onderzoek met zich mee in het HBO?
Simulatieleren in het verpleegkundig ethiekonderwijs: evaluatie van inleefsessies in het zorg-ethisch lab Zwolle
Bart Cusveller & Annemiek Schep–Akkerman
In het zorg-ethisch lab (ZEL) worden ‘inleefsessies’ gehouden waarin zorgverleners in opleiding met derden, vaak zelf (ervaren) zorgverleners, die de rol van zorgvrager ‘spelen’, een dagdienst in een woonzorgvorm nabootsen en evalueren. Dit document doet verslag van evaluaties van het ZEL: welke leerervaringen zegge...
Soft skills als competentie in het HBO - Het creëren van draagvlak als competentie in het HBO
Mirjam Welbers & Sarah Bergsen
Draagvlak creëren betekent ervoor zorgen dat vooraf ondersteuning en goedkeuring wordt verkregen voor plannen of beslissingen. Een goede beheersing van draagvlak creëren levert de student voordeel in de toekomst. In een praktijkgericht onderzoek is gezocht naar welke bekwaamheden hierin belangrijk zijn en hoe die he...
Signaal
Rob Kayzel
Frans Meijers & Karien Mittendorf (2017), Zelfreflectie in het hoger onderwijs.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Over diversiteit en blended learning
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Voorspellen in het kader van de studiekeuzecheck: tijd voor verbetering
Susan Niessen & Rob Meijer
In dit artikel leveren we commentaar op de stand van zaken rondom de studiekeuzecheck. De studiekeuzecheck heeft als doel het voorspellen van studiesucces of de match van een potentiele student met een studie in het hbo of wo.
Selectie of 'gedwongen matching' in de master - identificeren van instrumenten die studiesucces kunnen voorspellen bij Farmacie
Ewoudt M.W. van de Garde, Tim van Wessel, Aukje K. Mantel-Teeuwisse, Sebastiaan C. Steenman
Zoektocht naar voorspellers voor studiesucces ten behoeve van een transparante, objectieve en reproduceerbare selectieprocedure voor de masteropleiding Farmacie (Universiteit Utrecht).
Ethics, Care and Quality in Educational, Development: uitwisselen van ervaringen in Zuid Afrika
Hilde Creten, Annelies Gilis, Annick Hayen, Riekje de Jong, Monique Maelstaf, Jaap Mulder, Roeland van der Rijst, Daan Romein en Noël Vergunst
Conferentieverslag van de tweejaarlijkse bijeenkomst van het International Consortium for Educational Development (ICED), 24 – 27 November 2016, Kaapstad, Zuid Afrika.
Signaal
Gageldonk van, K. (2017) Op zoek naar onderzoek. De totstandkoming van de onderzoekfunctie in het hoger beroepsonderwijs. Leiden.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Rina Vaatstra
Door Rina Vaatstra.
Mijn wensenlijstje voor een nieuw kabinet
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Werkplekleren: een geïntegreerd model om continue en zelfregulerende competentiegroei op de werkplek te stimuleren
Mieke Embo
Hoe kunnen we het werkplekleren organiseren zodat de ontwikkeling van een continue en zelfregulerend leerproces in een discontinue opleidingscontext
optimaal gestimuleerd wordt? Verschillende wetenschappelijke studies resulteerden in een model dat een antwoord biedt op deze vraag (Embo 2015). Dit artikel heeft tot d...
Exploring freedom and control in global higher education
Indira Day, Bart Huisman en Mayke Vereijken
De Society for Research into Higher Education (SRHE) hield van 7 tot en met 9 December 2016 haar jaarlijkse conferentie in Newport, Wales. De conferentie werd bezocht door zo’n 400 deelnemers van binnen en buiten Europa. Een doel van de bezoekers was onderzoeksresultaten te presenteren en inspiratie op te doen voor ...
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Prestatieafspraken, toch een effectief middel
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Een explorerend onderwijsexperiment naar het stimuleren van studentbetrokkenheid
Marjolijn Peltenburg, Koen Luijs en Martin Hunziker
De ervaringen die in dit experiment zijn opgedaan, en meer specifiek (1) de leerervaringen van de opleidingsdocenten, (2) de beleving van de betrokken
studenten van hun deelname aan het experiment, en (3) de relatie met de keuze in toetsproduct door de studenten, zijn in dit artikel onderwerp van studie.
To Flip or not to Flip
Daniëlle Quadakkers & Petra Swennenhuis
Flipping the Classroom is hot in onderwijsland, iedereen praat erover en veel docenten zijn er al mee aan de slag gegaan. Maar wat is Flipping the Classroom
nu eigenlijk ? Wat is de relatie met de taxonomie van Bloom? En waar moet je allemaal aan denken als je als docent aan de slag wil met Flipping the Classroom?
Nieuwe generatie curriculumdesign
Lore Demedts & Hilde Van Puyenbroeck
Gebaseerd op de 21ste eeuwse vaardigheden heeft de Arteveldehogeschool te Gent vijf generieke leerresultaten omschreven die ze voor al haar studenten
en docenten in elke bacheloropleiding wil bereiken. In dit artikel beschrijven we deze vijf leerresultaten alsook een curriculum-designmodel voor de implementatie erva...
Signaal
Rob Kayzel
Evelyn van de Veen (2016) Hoe maak ik een toetsopdracht? Handleiding voor toetsopdrachten en beoordelingsformulieren in het hoger onderwijs, Communicatiereeks