Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieInhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Rob Kayzel
Door Rob Kayzel.
Leiderschap, democratisering en medezeggenschap in het hoger onderwijs
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Webcolleges: zegen of vloek? Een literatuurstudie en empirisch onderzoek
Nynke Bos, Caspar Groeneveld & Saskia Brand-Gruwel
Het afschaffen van webcolleges zou ervoor zorgen dat studenten (weer) naar het hoorcollege zouden komen. Opvallend is dat deze beslissingen niet genomen worden op basis van wetenschappelijke inzichten, maar op basis van aannames
‘Let’s get international’ - De verwerving van internationale en interculturele competenties via een online internationaal groepswerk
Kim Boudiny, Wannes Heirman, Pieter Spooren, Amy McHugh & Charlotte De Backer
Deze studie onderzoekt aan de hand van evaluatievragen (1) de impact van een online internationaal groepswerk op de internationale en interculturele competenties van studenten en (2) de factoren die de beoordeling van het groepswerk beïnvloeden. De resultaten wijzen op de mogelijkheden die een internationaal groepsw...
Welke opvattingen hebben docenten fysiotherapie over professioneel beoordelen?
Dorien Gerards & Dominique Sluijsmans
Het vragenlijstonderzoek waarvan in deze publicatie verslag wordt gedaan geeft antwoord op de vraag: Wat is de perceptie van de hbo-docent over professioneel beoordelen? Het blijkt dat aspecten zoals het samen met een collega beoordelen (meerogenprincipe) en het medeverantwoordelijk maken van studenten bij beoordele...
Signaal
Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A-K., Segers, M. (2016). Bouwstenen voor High Impact Learning. Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties. Amsterdam: Boom Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Rob Kayzel
Door Rob Kayzel.
Haalt het binaire systeem 2025?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Actualisering in onderwijs met bachelorscan
Ingrid Verbeek, Margriet Braun, Mariska Jacobs-Ooink
Saxion heeft in het kader van de Wmo-werkplaats Twente een scan ontwikkeld voor de opleidingen binnen het domein Social Work. Deze bachelorscan is een instrument waarmee docenten hun eigen onderwijs eenvoudig op actualiteit kunnen screenen.
Het belang van Intrinsieke motivatie en vasthoudendheid - Op zoek naar praktische aanknopingspunten voor de studiekeuzecheck
Pieter Janssen & Jan Kamphorst
Door een studiekeuzecheck zouden studenten beter geïnformeerd en gemotiveerd aan een studie beginnen; er ontstaat daardoor een betere match tussen vooropleiding en hbo. Als gevolg daarvan zouden eerstejaarsstudenten minder uitvallen of van studie veranderen. In deze bijdrage beschrijven we factoren, die een rol spel...
Nut en waarde van multiple choice toetsen
Veronica Bruijns & Bert ten Boske
De discussie over het nut en waarde van summatieve multiple choice toetsen is onverminderd actueel. De toegenomen mogelijkheden tot digitale toetsing doet opnieuw vragen rijzen over het gebruik van summatieve multiple choice toetsen in vergelijking met andere toetsvormen. Op basis van een literatuuronderzoek is gepo...
Signaal
Social learning en leren met sociale media, Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens (Noordhoff Uitgevers, 2015).
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Burgerschap
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Assessmentopties in het hoger onderwijs - Wanneer kiezen niet gelijk staat aan verliezen
David Gijbels & Lynn Wijnants
In deze bijdrage wordt onderzocht welke criteria studenten hanteren om een keuze te maken tussen twee vooropgestelde examenvormen voor een opleidingsonderdeel, of zij veilige dan wel uitdagende keuzes maken en of studenten uit hogere jaren anders kiezen dan hun jongere collega’s.
The perfect match - Een behoefteonderzoek naar matching tussen afstudeerder en afstudeerbegeleider op het HBO
Liesbeth Ruijs & Tina ten Bruggencate
In dit ‘wensen en behoeften-onderzoek’ is aan 95 studenten voor hun afstuderen gevraagd of ze gematcht willen worden aan een afstudeer-begeleider en of dit op basis van persoonlijkheid, inhoud of leerstijl zou moeten gebeuren. Ook wordt hen gevraagd wat zij belangrijke eigenschappen vinden in een afstudeerbegeleider...
De dromen en daden van het Twents Onderwijsmodel
Anne Muller, Irene Steens & Irene Visscher-Voerman
De Universiteit Twente heeft in 2013 een vernieuwend didactisch onderwijsconcept ingevoerd bij alle bachelor-opleidingen. Wat werd beoogd en wat is bereikt? Een beschrijving van de implementatie aan de hand van evaluatieresultaten.
Signaal
Van Berkel, H., Verstegen, D., Nieweg, M. & Bax, A. (2015). Doceren in het hoger onderwijs. Een introductie. Groningen/ Houten: Noordhoff Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Evelyn van de Veen
Door Evelyn van de Veen.
Wordt alles anders of waait het over?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Het Twents Onderwijsmodel: verslag van het eerste TOM seminar
Tanja Jaklofsky
Dit artikel bevat een verslag van het eerste seminar over het Twents Onderwijsmodel (TOM) dat op 19 mei 2015 is georganiseerd door de Universiteit Twente. Het doel was om de deelnemers te inspireren en te informeren over TOM en te discussiëren over de invulling van ‘Student Driven Learning’.
Een impressie van de Onderwijsresearchdagen 2015
Rob Kayzel, Floris van Blankenstein, Ann Stes
Onder de titel ‘Verleidend onderwijs onderzoek’ zijn dit jaar de onderwijsresearchdagen in Leiden gehouden. Het is voor bezoekers en deelnemers van dit, ook
dit jaar weer perfect georganiseerde, evenement een goede gelegenheid om zich te informeren over de stand van zaken van het onderwijskundig onderzoek in Nederla...
SOP tweedaagse juni 2015
Evelyn van de Veen
De studiegroep onderwijskundige professionalisering (SOP, onderdeel van de EHON) bestaat dit jaar veertig jaar. Het thema van de SOP tweedaagse 2015,
gehouden op 11 en 12 juni in Amsterdam, was dan ook “Oogsten, ijken, vooruit kijken”.
5de LNO²-congres: “De onderwijsondersteuner onderzocht: zoeklicht op zijn onderwijssymbiose”
Ivan D’haese
Op 21 mei 2015 hield het Vlaamse ‘Lerend netwerk van onderwijsondersteuners (LNO²)’ haar jaarlijkse congres aan de Hogeschool Gent.
Signaal
Peter van Petegem, Jelle Geyskens, Ann Stes, Sara van Waes, & Christel Verdurmen (2015). Praktijkboek innoverend onderwijs. Leuven: Lannoo Campus.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Weg met het rendementsdenken, maar wat dan?
Hans van Hout
Enkele gedachten naar aanleiding van de Maagdenhuisbezetting 2015. Column door Hans van Hout.
Aantal examenkansen en studievoortgang
Jan Prins
Naast invoering van het bindend studieadvies in het eerste studiejaar zullen de studenten aan de Politieacademie vanaf 2015 nog maar twee examenkansen krijgen. De veronderstelling is dat een hoog aantal examenkansen leidt tot uitstel- en mogelijk zelfs afstelgedrag bij studenten. In dit artikel is een literatuurstud...
Toegepaste Biologie tutoren onder de loep - Studenten en tutoren beoordelen tutorgedrag
Yorike D.J. van der Weijden en Huub van Osch
Begin 2014 is er op de HAS Hogeschool bij de opleiding Toegepaste Biologie een onderzoek gedaan naar de tutoren bij probleemgestuurd onderwijs (PGO). Doel van dit onderzoek was om de kwaliteit van de huidige tutoren te inventariseren en aandachtspunten in het tutor functioneren te belichten.
Bevordering van actieve participatie in onderwijsgroepen in probleemgestuurd onderwijs: Een pilot studie van een grafische evaluatiemethode
Maud Daemen, Jill Whittingham, Timo Spijkers & Willem de Grave
Dit artikel beschrijft een pilot met een grafische evaluatie-methode, waarbij studenten hun eigen functioneren in de onderwijsgroep evalueren. Deze methode helpt studenten en tutoren bij het bespreken van het functioneren van de onderwijs-groep. Het houden van deze tussentijdse evaluatie blijkt te zorgen voor minder...
Educatieve documentaires beschikbaar voor onderwijsinstellingen in Nederland en België
Circa 300 uur aan verrijkingsmateriaal voor (online) onderwijs op middelbaar, hoger en universitair onderwijs. B-Motion biedt kwalitatief hoogwaardige
documentaires, veelal BBC materiaal, op het gebied van biologie, wiskunde, geschiedenis, natuurkunde, kunst, religie, filosofie en economie.