Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieRedactioneel en column
Herma Roebertsen en Hans van Hout
Redactioneel door Herma Roebertsen. Column door Hans van Hout.
Excelleren in Hoger Onderwijs en Samenleving: Een integratief model rondom uitmuntende prestaties
Marca Wolfensberger
Er is een model ontwikkeld dat helpt bij de bespreking van doceerstrategieën die studenten stimuleren om tot uitmuntende prestaties te komen. Een breder blikveld is nodig; de vraag wat prikkelt tot excelleren staat niet op zichzelf en is nauw verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen.
De leer- en motivatiekenmerken van studenten in het volwassenenonderwijs
Christel Lombaerts, Gert Vanthournout, Lien Plasschaert, Vincent Donche, David Gijbels
Het volwassenenonderwijs in Vlaanderen wordt geconfronteerd met een toegenomen heterogene instroom, dit zowel wat betreft leeftijd, vooropleiding en werk- en gezinssituatie, als wat betreft leer- en motivatiekenmerken. De opleidingen in het volwassenenonderwijs worden dan ook uitgedaagd om hun onderwijs hierop af te...
Towards a model of student engagement: Identifying engagement triggers in Dutch higher vocational education.
Brian P. Godor
What motivates students to work harder for their studies? Why students choose to engage in certain activities and whether there is a link between these
engagement scales and actual performance?
Professionalisering van docenten in het hbo
Arthur Zijlstra & Martha Meerman
Wat is het effect van docentprofessionaliseringsactiviteiten: specialisatie, ook vanwege de toegenomen maatschappelijke eisen tot certificering, of zichzelf juist verbreden in hun vakmanschap? Wat betekent dit voor de beroepsautonomie?
Signaal
dr. JBA (Jan) Prins
Reenalda, M. (2011). Effecten van dualisering in het hbo. Enschede: Universiteit Twente.
EHON nieuws
Op 30 september 2011 vond in Utrecht de tweede jaarvergadering van het EHON plaats. Deze keer was er voor een programma gekozen, waarbij de jaarvergadering een uur zou duren, waarna een aantrekkelijk inhoudelijk middagprogramma werd aangeboden onder de titel 'Meer met minder'.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Promoveren door medewerkers van het hoger beroepsonderwijs: een verdere verkenning
Fer Boei en Didi Griffioen
Steeds meer medewerkers in het hbo beginnen een promotietraject. Vrijgesteld voor andere taken voor meestal twee dagen per week, proberen zij binnen
vier jaar de doctorstitel te behalen. Dit explorerend onderzoek geeft een beeld van deze promovendi. Wie zijn ze? Tegen welke problemen lopen zij aan?
(Beter) leren doceren in het hoger onderwijs. Evaluatie van een professionaliseringsprogramma voor beginnende docenten
Paul van den Bos & Joyce Brouwer
Er is de laatste jaren groeiende aandacht voor didactische professionalisering van docenten in het hoger onderwijs. Zowel aan universiteiten als aan hogescholen is een grote diversiteit aan trajecten ontstaan. Er is niet zoveel bekend over welke uitgangspunten worden gehanteerd in deze trajecten en wat het effect er...
Leerpunten uit talentprogramma’s in het bedrijfsleven voor honoursprogramma’s in het hoger onderwijs: een verkenning
Claudia van Orden & Marca Wolfensberger
Programma’s voor getalenteerde studenten in het hoger onderwijs, ook wel honoursonderwijs genoemd, staan in Nederland op dit moment sterk in de belangstelling. Om inspiratie op te doen voor de opzet van dergelijke programma’s is een inventariserend onderzoek uitgevoerd naar de opzet, uitvoering en achtergronden van ...
Signaal
Clark, L., & Zubizarreta, J. (red) (2008). Inspiring exemplary teaching and learning: Perspectives on teaching academically talented college students. National Collegiate Honors Council Publication. Birmingham, AL: Commercial Printing Company.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel en column
Roeland van der Rijst en Hans van Hout
Redactioneel door Roeland van der Rijst en column door Hans van Hout.
Interne onderwijsdifferentiatie in een bachelor Farmacie cursus
Irma Meijerman, Andries Koster, Christien Oussoren, Thom Stroink en Frits Flesc
Dit artikel bespreekt een onderwijskundige interventie bij de bachelor Farmacie van de Universiteit Utrecht naar de mogelijkheden tot differentiatie van de leeromgeving binnen één cursus, de cursus Bereiding en Analyse.
Hoe voorkomen we dat studenten met een negatief BSA wederom een verkeerde studie kiezen?
Ivo Arnold en Wietske Rowaan
In 2005 heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) het Bindend Studieadvies (BSA) ingevoerd. Het BSA stelt opleidingen in staat om studenten met onvoldoende motivatie, discipline of aanleg tijdig op te sporen en van verdere deelname aan de opleiding uit te sluiten. Om studenten met een negatief BSA te behoeden vo...
Signaal
http://www.bvdatabank.be/databank/ en http://www.studiesuccesho.nl/