Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieAantal examenkansen en studievoortgang
Jan Prins
Naast invoering van het bindend studieadvies in het eerste studiejaar zullen de studenten aan de Politieacademie vanaf 2015 nog maar twee examenkansen krijgen. De veronderstelling is dat een hoog aantal examenkansen leidt tot uitstel- en mogelijk zelfs afstelgedrag bij studenten. In dit artikel is een literatuurstud...
Toegepaste Biologie tutoren onder de loep - Studenten en tutoren beoordelen tutorgedrag
Yorike D.J. van der Weijden en Huub van Osch
Begin 2014 is er op de HAS Hogeschool bij de opleiding Toegepaste Biologie een onderzoek gedaan naar de tutoren bij probleemgestuurd onderwijs (PGO). Doel van dit onderzoek was om de kwaliteit van de huidige tutoren te inventariseren en aandachtspunten in het tutor functioneren te belichten.
Bevordering van actieve participatie in onderwijsgroepen in probleemgestuurd onderwijs: Een pilot studie van een grafische evaluatiemethode
Maud Daemen, Jill Whittingham, Timo Spijkers & Willem de Grave
Dit artikel beschrijft een pilot met een grafische evaluatie-methode, waarbij studenten hun eigen functioneren in de onderwijsgroep evalueren. Deze methode helpt studenten en tutoren bij het bespreken van het functioneren van de onderwijs-groep. Het houden van deze tussentijdse evaluatie blijkt te zorgen voor minder...
Educatieve documentaires beschikbaar voor onderwijsinstellingen in Nederland en België
Circa 300 uur aan verrijkingsmateriaal voor (online) onderwijs op middelbaar, hoger en universitair onderwijs. B-Motion biedt kwalitatief hoogwaardige
documentaires, veelal BBC materiaal, op het gebied van biologie, wiskunde, geschiedenis, natuurkunde, kunst, religie, filosofie en economie.
Signaal
Dominique Sluijsmans, Desirée Joosten-ten Brinke, Tamara van Schilt-Mol (red) (2015). Kwaliteit van toetsing onder de loep. Garant.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Onderwijsloopbanen aan universiteiten: kiezen voor zgn. pareltjes of voor echte onderwijsleiders?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Beoordelen van academische schrijfvaardigheden met digitale rubrics
Ineke van den Berg, Bernadette van de Rijt, Peter Prinzie
Een goede rubric helpt docenten én studenten. Docenten baseren er hun beoordeling en feedback op. Studenten zien waar ze staan in hun ontwikkeling en waar ze nog aan moeten werken. Maar wat houdt het in om rubrics te maken en hoe werken rubrics precies bij de beoordeling?
Het effect van tussentijds toetsen op studierendement: een literatuurstudie
Veronica Bruijns
Toetsing is een krachtig middel om het studiegedrag van studenten te sturen. De toetsresultaten van de studenten zijn bepalend voor het rendement van een
opleiding. Omdat deze rendementen achterblijven bij de streefcijfers zoeken opleidingsteams naar manieren om het studiegedrag van studenten te sturen met intervent...
Externe Audits van de BKO in het perspectief van de Strategische Agenda HO
Riekje de Jong & Jaap Mulder
Alle Nederlandse universiteiten hebben in 2008 een overeenkomst getekend waarin is afgesproken elkaars regelingen voor de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO)
wederzijds te erkennen. De BKO-regeling van universiteiten is bedoeld om de onderwijskwaliteit van docenten te waarborgen.
Ervaringen van een docenten-professionaliseringstraject
Theo Niessen, Jos Moust, Herma Roebertsen en Marie-Louise Schreurs
OvO oktober 2003.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Rob Kayzel
Door Rob Kayzel.
Onderwijskwaliteit en geld
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Onderwijsontwikkeling over de grenzen heen. De meerwaarde van een netwerk voor onderwijsondersteuners
Lore Demedts, Rebecca Resseler en Lies Laga
Het Lerend Netwerk van Onderwijsondersteuners (LNO²), ontstaan in 2010, faciliteert het samenwerken van onderwijsondersteuners in hoger onderwijsinstellingen
en centra voor volwassenenonderwijs (CVO’s) in Vlaanderen. Dit artikel beschrijft de werkwijze en activiteiten van het netwerk.
Educational Development in a Changing World: uitwisselen van ervaringen in Zweden
Jaap Mulder et al.
Het International Consortium for Educational Development (ICED) hield van 15 tot 18 juni 2014 haar tiende conferentie in Stockholm. Bij het ICED zijn verschillende nationale netwerken van onderwijskundige dienstverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangesloten.
Signaal
Knops, Jacques (2014). Beter beoordelen van projectwerk. Groningen: Noordhoff Uitgevers bv.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Een goede studiekeuze of goed onderwijs: wat te kiezen?
Hans van Hout
Door Hans van Hout.
Hoe actief zijn studenten écht tijdens een onderwijsproject?
John van de Pas en Laurens Ekkel
Pilot-onderzoek naar het meetbaar maken van de activiteit van de individuele student in een projectonderwijs-setting.
Leren inspireren als docent in het HBO: Het belang van studie, levenservaring en wijsheid
Jantine van Willigen en Femke Geijsel
Geringe contacttijd, sterke focus op rendement.... dat vraagt om inspirerende docenten binnen het HBO. Welke rol spelen studie, levenservaring en wijsheid bij het leren inspireren? Daarover gaat dit onderzoek.
Onderwijsinnovaties: Goede ontwerpen of onmogelijke theepotten?
Fred Janssen
Onderwijsvernieuwingen maken alleen kans van slagen als ze door docenten als praktisch bruikbaar worden ervaren. In dit artikel wordt uiteengezet wat een onderwijsvoorstel praktisch bruikbaar maakt, waarom de meeste voorstellen vaak als onpraktisch worden ervaren, en hoe deze praktisch kunnen worden gemaakt.
Rectificatie
In het vorige nummer ontbrak de literatuurlijst van het artikel: ‘Het effect van tussentijds toetsen op studierendement: een literatuurstudie’ van Veronica Bruijns.
Signaal
Anneke Smits (2012) Ontwerp en implementatie van de masteropleiding Special Educational Needs via e-learning. Proefschrift University of Twente, Enschede. Natasja Brouwer, Peter J. Dekker, Jakko van der Pol (april 2013) e-Learning Cookbook. TPACK in Professional Development in Higher Education. SURF.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Herma Roebertsen
Door Herma Roebertsen.
Adequate onderwijsorganisatie?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Risicostudenten identificeren bij aanvang van de studie
Linda Onderwater en Bernard Nijstad
De Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen heeft onderzocht welke studentkenmerken op het gebied van vaardigheden, studiekeuze, motivatie en persoonlijkheid bij aanvang van de studie een voorspeller kunnen zijn van studieresultaten. Het onderzoek onder 467 studenten uit het eerste jaar...
Onderzoek naar diversiteit in onderwijs vanuit studentenperspectief
Pauline Naber en Veerle Knippels
In dit artikel beschrijven we welke ervaringen en opvattingen studenten Pedagogiek en Social Work van twee hogescholen in Amsterdam hebben met diversiteit in het onderwijs. We gaan in op hun beleving van de samenstelling van de klas, de inhoud van het curriculum, hun ervaringen met de beroepspraktijk, en laten zien ...
Videofragmenten, een effectieve aanvulling?
R. Vaatstra, A.W. Heringa en P. Adriaans
Eerstejaars studenten van de Rechtenfaculteit, Universiteit Maastricht krijgen sinds 2012 als aanvulling op hoorcolleges videofragmenten van kernthema’s aangeboden. Onze veronderstelling is dat studenten die vaker naar de videofragmenten kijken en meer zelftoetsen maken, meer inzicht in de stof krijgen dan
studenten...
Jubileumartikel
Onderzoek van Onderwijs april '81.
15 jaar Landelijk Netwerk Onderwijs en Ontwikkeling HBO
Het O&O netwerk is bedoeld voor professionals die betrokken zijn bij onderwijskundig advies, ontwikkeling- en beleidsvorming binnen hogescholen. Het netwerk komt 4 à 5 keer per jaar bijeen rond een actueel thema op het terrein van beleid of wetenschap, ingeleid door één van de leden of een gastspreker uit de h(b)o-w...
Signaal
Stevens, Danelle E. & Levi, Antonia J. (2013). Introduction to rubrics. An assessment tool to save grading time, convey eective feedback, and promote student learning. Second edition. Sterling, Virginia: Stylus publishing.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.