Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieJubileumartikel
Onderzoek van Onderwijs april '81.
Nieuws vanuit EHON
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Signaal
Expertisecentrum Hoger Onderwijs (2013). Vijftig onderwijstips. Antwerpen: Garant Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Cees van der Vleuten
Door Cees van der Vleuten, Universiteit Maastricht.
Wynand Wijnen: onderwijskundige van het hoger onderwijs
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Wynand tussen de techneuten
Jacob Perrenet en Harry van de Wouw
Wynand Wijnen leidde rond 2000 enkele jaren de ontwikkeling en invoering van Ontwerpgericht Onderwijs aan de Technische Universiteit Eindhoven. Twee naaste
medewerkers van destijds reflecteren op zijn activiteiten.
De cesuurmethode Cohen-Schotanus bij de opleiding Geneeskunde in Leiden
Gijs van Duijn, Arnout Jan de Beaufort en Roeland van der Rijst
De beslissing omtrent de cesuur, de grens onvoldoende/ voldoende, is een belangrijke en moeilijke beslissing. In de literatuur worden verschillende methoden
voorgesteld voor het bepalen van de cesuur. In deze studie wordt de invloed onderzocht van het elimineren van vragen en het verkleinen van de referentiegroep
op...
Inleiding op het artikel ‘Toetsprogrammering en rendementsverlies’ door W.H.F.W. Wijnen (OvO, 1986)
Rob Kayzel
Het artikel van Wijnen over de invloed van het toetsprogramma op het rendement snijdt een actueel probleem aan. Net als 25 jaar geleden is het verbeteren van het rendement een beleidsdoelstelling in het hoger onderwijs.
EHON nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Signaal
Berkel, H van, Jansen, E., & Bax, A. (red.) (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendements-verbeteringen in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Peter Peters
Door Peter Peters.
Across the globe higher education teaching and learning: Where east meets west
Jaap Mulder, Roeland van der Rijst, Riekje de Jong, Inez Hoeijmakers en Ellen Lesage
Het International Consortium for Educational Development (ICED) hield van 23 tot 25 juli 2012 haar negende conferentie. Bij het ICED zijn nationale netwerken van onderwijskundige dienstverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangesloten.
Enkele adviezen aan de nieuwe minister van Onderwijs
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
De erfenis van ‘Het Nieuwe Leren’
Fenna Swart
Volgens Simons (2010), een van de grondleggers van ‘het nieuwe leren’ in 1998, is er nog te weinig onderzoek gedaan naar welke ondersteuning het beste werkt in het leerproces van leerlingen en hoe dit georganiseerd moet worden. In dit artikel wordt de balans opgemaakt. Wat heeft ‘het nieuwe leren’ gebracht en
bestaa...
Een hogere bereidheid van studenten voor inspraak en medezeggenschap in hogescholen bij eigenbelang
Ivo Bernaerts, Jef Syroit, Barbara Soetens & Jasper von Grumbkow
Weinig studenten stellen zich kandidaat voor de medezeggenschapsraden in hun hogeschool. In dit artikel is via twee vignetstudies nagegaan welke
factoren deze lage bereidheid kunnen verklaren. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat studenten een hogere participatiebereidheid tonen, als hun inspraak ook positieve gev...
Feedback door digitale toetsen leidt tot significant betere studieresultaten
Helen Reedijk en Ronald Huisman
De Erasmus School of Economics (ESE) maakt, naast kleinschalige onderwijsmethoden, sinds collegejaar 2011-2012 intensief gebruik van wekelijkse digitale (formatieve) toetsen in het Bachelor 1 onderwijs om studenten individueel feedback te geven. In dit artikel wordt gekeken naar wat het effect is van het aanbieden v...
In Memoriam Wynand Wijnen
Signaal
Karen Stegers-Jager (2012). At-Risk Medical Students: Characteristics and Possible Interventions. Academisch proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Rina Vaatstra, Herma Roebertsen
Door Rina Vaatstra en Herma Roebertsen.
Kwaliteits-enquête HBO ver onder de maat!
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Weblectures, een verrijking van het onderwijs
Joke Marinissen en Sanne Gratama van Andel
Ervaringen met verschillende varianten van weblectures in het hoger onderwijs.
De ROTOR, Onderwijs ontwikkelen met kwaliteit
Jeannette Geldens en Herman L. Popeijus
In dit artikel wordt een recent ontwikkeld denk- en handelingsmodel beschreven, dat bedoeld is om ontwikkelingen in onderwijs of beroep systematisch te ontwerpen en te monitoren en zo de kwaliteit ervan te borgen.
Leerproces verbeteren door formatieve toetsen
Artikel uit de oude doos in het kader van het jubileumjaar: D.N.M. de Gruijter. Bureau Onderzoek van Onderwijs. Rijksuniversiteit Leiden, 1974
Signaal
Beoordelen van competenties. Geerligs, J. (2012). Gouda: Raccent.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Peter Peeters
Door Peter Peeters.
Kan het universitaire onderwijs al zonder onderwijskundige ondersteuning?
Hans van Hout
Een “In memoriam” bij de opheffing van het IOWO. Column door Hans van Hout.
Effectieve kwaliteitszorg vereist een systematische werkwijze en een cultuur van flexibiliteit en open communicatie
Jan Kleijnen, Diana Dolmans, Jos Willems en Hans van Hout
Onderzoek bij 266 docenten van achttien HBO-opleidingen in 2008 en bij achttien directeuren en senior docenten van zes opleidingen in 2010 laat zien dat de docenten van alle opleidingen een voorkeur hebben voor op flexibiliteit gerichte organisatiewaarden en dat zij kwaliteit vooral zien als het versterken en verbet...
Kennis leren op een hbo-opleiding social work: wat levert het op?
Marijke van Bommel
Leren ze wel genoeg kennis? Leren ze wel de goede kennis? Krijgen ze wel genoeg kennisinstructie? Er is veel ‘te doen’ over kennis leren in het hedendaagse hoger beroepsonderwijs. Dit artikel doet verslag van een zoektocht naar antwoorden op bovenstaande vragen.
Uitdagen van excellente studenten
Karin Scager, Sanne Akkerman, Johannes Boonstra, Albert Pilot, Fred Wiegant, Theo Wubbels
In deze case study onderzochten we de ervaringen van studenten in een zeer uitdagende cursus. De centrale vragen waren hoe het evenwicht tussen uitdaging en competentie door (excellente) studenten werd ervaren, en wat de uitdaging voor hen precies inhield. voor hen precies inhield. Een interessante uitkomst was dat ...
College lopen niet slechter op band dan op gehoor
J.K. Oosthoek
ln het studiejaar 1968/69 is het Economisch lnstituut van de rijksuniversiteit Utrecht ertoe overgegaan onderwijs te geven aan eerstejaarsstudenten in de rechten met behulp van bandrecorders.
Signaal
75 modellen van het onderwijs. Remco Coppoolse, Dammis Vroegindeweij (2010). Noordhoff Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.